Barcelona
It was the first time that we met

Barcelona
How can I forget

The moment that you stepped into the room
You took my breath away

Barcelona
La musica vibro y e Ilanos unio

And if God is willing
we will meet again some day


Mijn eigen handige tips / My own tips & tricks

***************** MUST READ **************

1) Klik hier voor mijn eigen bedrijvenlijst waar je geen Spaans nodig hebt om bij te werken, ideaal om te starten!/ My own list of companies where Spanish is not required, ideal to start!

2) Klik hier voor veelgestelde vragen over werken, wonen en leven in Barcelona / FAQ - in English as well

** Ook super handig **

1) Hier algemene tips / General Tips & Tricks

2) Baan? Belangrijk advies bij het zoeken: lees dit eerst voordat je begint!

3) Woning? Belangrijk advies bij het zoeken: lees dit eerst voordat je begint!

4) Kamer? Belangrijk advies bij het zoeken: lees dit eerst voordat je begint!

5) Zoek hier meteen een baan door "Dutch" OF "Holandes" OF "Nederlands" in het eerste vak in te vullen en "Barcelona" in de tweede!





Direct looking for jobs on biggest job site in Spain

6) Grootste huizenaanbod/ Biggest offer of houses in Barcelona

7) Loquo, van kamer via banen tot meubels / Loquo: from rooms via jobs to furniture in Barcelona

8) Stage in Barcelona lopen? Klik hier voor een up to date lijst!

en natuurlijk....

9) Spaans leren! Echte aanrader is Versión Original *: goed, betrokken, kleine klasjes en heel erg betaalbaar! En midden in het centrum (om de hoek bij Placa Catalunya)! Learn Spanish here at the best language school in Barcelona! (*mail me voordat je een cursus gaat volgen voor eventuele kortingsacties!/send me a mail before you start a course for a possible discount!)

10) Zit je na het lezen van mijn blog (gebruik eerst de zoekfunctie a.u.b.) nog met een vraag over wonen/werken/leven in Barcelona? Dan mag je me mailen via e_mabel AT yahoo.com. Ik help je graag op weg.... maar mails met hele algemene vragen (daar kan ik niet zo veel mee) en mails met CV's (ik ben geen arbeidsbureau) worden niet beantwoord.

© Mabel at BCN, 2004.

Niets van deze website mag worden vermenigvuldigd of openbaar gemaakt door middel van druk, microfilm, fotocopie, plaatsing van teksten en/of afbeeldingen op andere websites of op welke wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur/maker.

Monday 23 August 2010

Rijbewijs omwisselen in Spanje - Barcelona

Na een maand of wat geleden alle info te hebben doorgelezen, was het vandaag eindelijk zo ver: naar Trafico om mijn NL-se rijbewijs om te wisselen voor een Spaanse (al rij ik nog amper).

Goed, wat had ik allemaal nodig?

- 3 pasfoto´s (advies: om paar € uit te sparen bij lokale fotoboer maken, 1 voor medische test, 2 voor trafico)
- Empadronamiento (origineel: bij de gemeente kun je - voor zover ik weet - gratis extra exemplaren krijgen)
- Certificado (groene velletje: zowel origineel als kopie)
- Paspoort (zowel origineel als kopie)
- Creditcard om te betalen (cash kan ook, maar dat moet je dan beneden ergens doen = omslachtig)
- Bewijs van medische test (zie hieronder)

en je rijbewijs dus (mijne was nog niet verlopen!)

Bahalve je medische test gedaan te hebben, lekker in de bus stappen (lijn 9 bijvoorbeeld) en uitstappen bij Gran Via 184 (één halte voor Plaça d'Ildefons Cerdà). Daar vind je het gebouw van Trafico (DGT) waar je ook een 101-tal medische centra vindt waar je de verplichte medische test kunt doen. Ik stapte een willekeurig kantoortje binnen en werd toen naar de vijfde verdieping geleid, waar ik na even wachten (en € 65 betaald te hebben) drie (ook in drie verschillende kamertjes bij drie verschillende "doktoren") testen moest ondergaan:

1. oogtest, die bij nader inzien aangaf dat ik met links langs niet zo goed zie als met rechts (ik zag een H aan voor een N en een N voor een M), maar dokter A zei "we schrijven gewoon 100% op", dus ik ben officieel nog steeds niet blind ;)
2. bloeddruk opmeten terwijl dokter B je allerlei vragen stelt (of ik amputaties had of psychisch niet in orde.... van beiden was ik me niet bewust dus kon steeds netjes "nee" zeggen)
3. een soort van rijtest

En daar was ik al een beetje bang voor. Men had mij verteld dat het een soort van videospelletje is. Aangezien ik het coördinatievermogen van een kip heb (ik ben een echte vrouw ;) en een hekel aan videospelletjes, dacht ik dat dit niets zou worden. Goed, het was geen videospelletje, maar ik moest twee hendels vasthouden die op een beeldscherm ieder een streepje voorstelde en dan moet je beide streepjes binnen een lopende witte strook houden (zie foto).


Niets aan de hand dacht ik, maar die streepjes gingen dus alle kanten op (en dus de één naar links en de ander naar rechts èn niet synchroon) waardoor je het idee had twee auto´s tegelijkertijd te besturen. Ik draaide linksom en rechtsom en dacht af en toe, "oh my god, zo rijdt toch geen hond?" Gelukkig duurde de test niet lang en had ik maar een foutmarge van 9% en dat was genoeg om mij mijn medische certificaat te geven. Pfffff. Goed.

En toen begon het echte werk. Op de vierde verdieping moet je als "buitenlander" heen, want je gaat niet renovar maar canjear (thanks Mip voor de tip!). Bij de receptie krijg je dan een papiertje waar je je gegevens invult voor de aanvraag en na een half uurtje wachten, mag je eindelijk naar een tafeltje waar al je papierwerk nauwkeurig wordt gecheckt en in beslag genomen (alle kopietjes en je orginele rijbewijs).

Na betaling van € 26,26 (kan daar alleen met je kaart), veel handtekeningen zetten en stempelen, kreeg ik een papiertje dat mijn nieuwe tijdelijke rijbewijs is en werd mij verteld dat ze eerst in NL de echtheid van mijn rijbewijs dienen te checken (dat hoef je dus niet zelf te regelen, doen zij allemaal), en pas daarna gaan ze je rijbewijs maken. Die krijg je vervolgens thuis opgestuurd.

Ik was in totaal (met foto´s maken, reizen en medische test) zo´n 3,5 uur kwijt wat volgens mij vrij kort was doordat het mijns inziens best rustig was (weinig wachtenden) door de vakantieperiode. En oja, als je dit tijdens je werktijd doet, kun je bij de receptie (op de vierde verdieping dus) een Justificante de Salida krijgen die je dan bij je werk inlevert waardoor je geen hele of halve vrije dag hoeft op te nemen (voor bijna alle administratieve noodzakelijk zaken in Spanje mag je werkgever je niet dwingen vrij te nemen en kun je dit dus gewoon onder werktijd doen :).

6 comments:

Anonymous said...

Hola Mabel,

Mooie samenvatting! Klopt allemaal. Nog wat aanvullingen: als je de 'medische' test laat doen bij de buren van het Trafico, dan mag je je auto gratis bij hen parkeren. (Scheelt weer 5 euro -of meer- parkeerkosten). Het heeft geen zin om te gaan 'shoppen' voor de voordeligste medische keuring. Je betaalt bij allemaal 65 euri's. (Mededingings wet niet van kracht??)
Let ook op dat je met je tijdelijke rijbewijs ook altijd je paspoort bij je moet hebben, anders is deze ongeldig. Je mag er overigens niet mee buiten Spanje rijden.

Tot slot heb je de keuze om je oude rijbewijs nog eventjes te houden terwijl de goedkeuring bij het RDW in NL wordt aangevraagd. Het nadeel is dat je het origineel van je oude rijbewijs alsnog moet inleveren, zodra de goedkeuring is afgegeven. Dus opnieuw in de rij...

Tot slot: in de zomermaanden (moet je ruim nemen) is het trafico alleen open van 8:45 tot 13:45h.

Slds,
Eric

Mabel at Arnhem said...

Thanks voor de aanvullingen! Ik heb mijn oude meteen maar ingeleverd, aangezien ie op de 30ste toch al verliep... En inderdaad, tijdelijke dien je met paspoort & groene velletje bij je te hebben als je gaat rijden (in mijn geval vrij onwaarschijnlijk ;)

Anonymous said...

Hola,

Ben benieuwd of je je rijbewijs al binnen hebt. Ik had het hele boeltje op 17 augustus ingeleverd (dus inclusief het oude rijbewijs dat zou gaan verlopen) en gisteren (25 october) heb ik eindelijk het nieuwe rijbewijs thuisgestuurd gekregen. Ruim twee maanden levertijd dus. In die tussentijd kan je geen auto huren en niet buiten Spanje rijden. Binnen Spanje mag je alleen rijden met het tijdelijke rijbewijs EN je paspoort.
Nog iets: het telefoonnummer van het Trafico dat je kan bellen als je vragen hebt, wordt nooit opgenomen...

Ik ben blij dat ik eindelijk weer een 'echt' rijbewijs (Credit card model!) heb.
Eind goed al goed, zullen we maar zeggen.

Slds,
Eric

PS Sommige winkels (w.o. Media Markt) accepteren het rijbewijs niet als identificatie wanneer je met Credit Card betaalt!

Mabel at Arnhem said...

Nou moe, je haalt de woorden van mijn toetsenbord... Ik heb ´m ook gisteren gekregen! Joehoe!

Anonymous said...

Hey Mabel,

Bedankt voor deze post. Ik heb er echt heel veel aan gehad. Maakte me een beetje zorgen, vooral over de keuring met mijn gebrekkige Spaans maar dat ging heel soepel.
Nog een aanvulling: Ik had wel een aanbieding van een medisch centrum direct ernaast: 40 euro voor de keuring + pasfoto´s.

Groetjes, Bianca.

Anonymous said...

Eindelijk, hij is binnen. Exact 3 maanden op moeten wachten. Ik vroeg me al af of hij nog wel zou komen.

Groetjes, Bianca.

Blog Widget by LinkWithin